Novi Zakon o posredovanju u prometu i zakupu nepokretnosti (2025) donio je jasna pravila o tzv. ekskluzivnom posredovanju.

Ekskluzivni ugovor znači da Prodavac daje pravo samo jednoj agenciji da posreduje pri prodaji ili zakupu njegove nepokretnosti. Tokom važenja ugovora, Prodavac se obavezuje da neće angažovati drugog posrednika niti samostalno zaključiti posao.

Šta to znači u praksi?
Ako Prodavac tokom trajanja ekskluzivnog ugovora zaključi pravni posao sa drugim posrednikom ili direktno sa kupcem, iako je ugovoreno ekskluzivno posredovanje, on je obavezan da Agenciji sa kojom ima ugovor isplati ugovorenu proviziju (član 31 Zakona).

Zašto je ovo važno?

  • Prodavac dobija potpunu posvećenost agencije, jer je sigurno da ulaganje u promociju i oglašavanje neće biti uzalud.
  • Agencija ulaže više u marketing i oglašava nekretninu u tzv. „premium“ paketima i kanalima.
  • Pregovori sa potencijalnim kupcima vode se profesionalno i sa jasnom strategijom postizanja najbolje moguće cijene.

Zakon obavezuje posrednika da Prodavca posebno upozori na značenje i pravne posljedice ekskluzivne klauzule. To znači da klijent jasno zna da, ukoliko zaobiđe agenciju, i dalje postoji obaveza plaćanja provizije.

Dakle, ekskluzivni ugovor nije ograničenje – već zaštita i Prodavca i Agencije. Prodavcu daje ozbiljniji pristup tržištu i šansu za veću cijenu, dok Agenciji omogućava da uloži maksimum u promociju i pronalaženje kupca.

Follow and like us: